Hoe duur was de suiker? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Vaes - WaarBenJij.nu Hoe duur was de suiker? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Inge Vaes - WaarBenJij.nu

Hoe duur was de suiker?

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

14 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

de plantage zelfst.naamw. (v.)
Uitspraak: [plɑn'taʒə]
Verbuigingen: plantage|s (meerv.)

Groot landbouwbedrijf in een tropisch land waar één gewas wordt verbouwd
Voorbeelden: `katoenplantage`, `de slavernij op de suikerplantage`

Na een drukke stageweek was het weer tijd om te ontspannen. We wilden met z'n vieren een tripje maken. Omdat wij ons al redelijk aangepast hebben aan de mentaliteit hier, waren we wat aan de late kant met boeken. Maar we hadden geluk en konden nog mee!
Een plantagetocht ging het worden, met privégids nog wel. We waren blij verrast toen we ontdekten dat Kenny weer onze gids zou zijn. Hij vond het ook leuk om ons weer te zien en beloofde er een mooie dag van de maken. En dat hebben we geweten, toen we 2,5 uur later dan gepland thuis kwamen.

De eerste plantage die we bezochten heet 'Peperpot'. Waarom deze plantage zo genoemd werd, is niet bekend. Er werd in ieder geval geen peper verbouwd. Eerst hebben we 4 km door de jungle gelopen. Dit was vroeger de plantage waar de gewassen verbouwd werden. Tijdens de wandeling hebben we apen, salamanders, verschillende vlinders en ontelbaar veel soorten insecten gezien. De laatste soort zorgde wel af en toe voor wat lichte paniek in de vorm van een gilletje, sprongetje of sprintje. 1000 muggenbulten rijker, maar we hebben het overleefd.
Hierna zijn we naar de plantagehuizen gereden. De voormalige plantage Peperpot is redelijk vervallen, maar wordt wel nog bewoond. Kenny liet ons kersen en cacao proeven, vers uit de boom geplukt. Heel raar om de cacao te zien, want deze is eigenlijk wit. Het krijgt een bruine kleur, omdat het gebrand wordt. Het is heel zoet van smaak, net een snoepje. Kenny vertelde dan ook dat hij vroeger, toen hij klein was, met zijn vriendjes cacao ging plukken om te snoepen.
Na 'Peperpot' was het tijd om te eten. We lagen inmiddels namelijk al zo'n 1,5 uur achter op schema, omdat Kenny ons meer had laten zien dan er eigenlijk bij de trip hoorde. En 3x raden wat er op het menu stond!
Met volle buik vertrokken we per boot naar Plantage 'Frederiksdorp'. En echt, wow!!! Net een sprookje! Alsof we 200 jaar terug gingen in de tijd. Deze plantage is in originele staat gerestaureerd. Je kunt er nu lunchen en overnachten. Een minder plezierige bijkomstigheid: Het schijnt er wel vaker te spoken, omdat er zielen van slaven rondhangen, die hun rust niet kunnen vinden na alles wat zich in de slaventijd heeft afgespeeld.
De derde plantage heet 'Mariënburg'. De plantage is nog niet zo oud. Hier werden vooral tijdens de 2e Wereldoorlog gewassen verbouwd. Een gids die hier opgegroeid was en zijn hele leven gewerkt heeft, leidde ons rond en vertelde hoe het hier vroeger aan toe ging. Op deze plantage hebben geen slaven gewerkt.
Moe van alle indrukken en informatie, waren we klaar om naar huis te gaan. Maar Kenny was nog niet klaar met ons. Hij wilde ons nog de dijk bij Nieuw Amsterdam laten zien. Vanaf de dijk kun je een heel mooie zonsondergang zien. Op deze plek komen geen toeristen, omdat deze bij hen niet bekend is. Blij dat wij dit nog even mee konden pikken!
Hielemoal aan de pin waren we, maar wat een mooie dag!

Zondag: de schrik van ons leven. We gingen heel verstandig vroeg naar bed, zodat we uitgerust aan een nieuwe stageweek konden beginnen. Ik had me net onder de klamboe geïnstalleerd, toen er een ijzige schreeuw door het huis klonk. Onze grootste angst was werkelijkheid geworden: Michelle had een kakkerlak ontdekt... En wat voor eentje! Te vergelijken met mijn twee duimen naast elkaar. Natuurlijk zou er niet geslapen worden, voordat dit walgelijke beest gevangen werd. Maar dan moet je hem wel eerst weer vinden. Want door het geschreeuw was de gigant natuurlijk foetsie... Zwaar geschut werd ingezet: Félice had een spinnenvanger bij zich, waarmee we hem zonder aan te hoeven raken konden vangen, ik met mijn mijnlamp op m'n hoofd (bedankt pap), Michelle rende als een kip zonder kop rond en Evelien stond alleen maar te lachen.
Na de kamer op z'n kop gezet te hebben, was het beest nog niet terecht... Spoedvergadering op de gang. Er werd gediscussieerd over wat te doen. Wie moest nu waar slapen? De kamer van Michelle was natuurlijk geen optie meer... Het haviksoog van Félice had hem gespot. Hij zat op de gang. Evelien haalde de insectenspray en vergaste het arme beest. Hij was helemaal high en de weg kwijt. Als een echte heldin stapte Evelien naar voren, greep het monster (dat hierdoor helaas een poot armer was) met de spinnenvanger en zette hem buiten. 3x hoera voor Evelien.
Het hele huis werd ondergespoten met insectenspray. Daar zaten we dan op ons balkon. We hadden er namelijk geen rekening mee gehouden dat dit spul 30 minuten in moest werken...
En wat hebben we heerlijk geslapen die nacht (Not...)!
De verloren poot heeft nog twee dagen in de gang gelegen, als stille herinnering van het afschuwelijke tafereel dat zich deze nacht heeft afgespeeld.

Groetjes uit Sweet Sranan!

• 14 Mei 2014 - 22:45

Christy:

Hahaha, Inge die kens zo leuk vertelle!
    Geniet d'r nog van! Hopelijk komp ger gein kakkerlakken meer teage ;)
    Xxx

• 14 Mei 2014 - 22:59

Inge Vaes:

Haha, ich doon mien best! Ich probeer ut te besjrieve zoals ich ut mit maak.
    We hubbe vanmurge nog unne kakkerlak gevange, mer dea waas al dood. Waarsjienlijk oug vergaast :p.

Liefs!

• 17 Mei 2014 - 17:44

Twan:

Hee juf Inge

Waarom komje niet tuis naar mijn kiebort lesen luisteren ?

Xxxxxxx Twan

• 20 Mei 2014 - 23:36

Inge Vaes:

Ha Twan,

Als jij goed oefent, zal ik eens kijken wanneer er tijd is om een keertje te komen luisteren. Thuis wordt lastig, maar op school gaat dat zeker een keer lukken!

Groetjes juf Inge